ClerVolc News

Welcome to the web site of ClerVolc, the Clermont-Ferrand Centre for Volcano Research

ClerVolc is a centre for research, innovation and training in the fields of volcanic processes, hazards and risk. It was financed in 2011 for 10 years under the French government ‘Laboratory of Excellence’ initiative, and then again in 2019 for a further 5 years. The ClerVolc project involves collaboration between five laboratories of Clermont-Auvergne University–CNRS, and the Clermont-Ferrand Earth Physics Observatory, under the leadership of the Volcanology Laboratory of Clermont-Auvergne University. Since 2017 ClerVolc is also a component of the CAP 20-25 I-Site project, a large multidisciplinary project in higher education and international research involving a large number of public and private stakeholders.

The key components of the ClerVolc project are:

• Research on volcanic and subvolcanic processes, from deep magma source regions to the atmosphere, and their environmental and societal impacts;
  • Development of new volcanological, petrological and geochemical instrumental capabilities;
  • Communication of modern volcanological concepts and techniques to young scientists in developing countries.

Bienvenue sur le site de ClerVolc, Centre Clermontois de Recherche sur le Volcanisme

ClerVolc est un pôle de recherche, d’innovation et de formation dans les domaines des phénomènes volcaniques, de leurs dangers et leurs risques. ClerVolc a été financé pour une durée de 10 ans en 2011 par le programme « Laboratoire d’Excellence » lancé par le gouvernement français, puis pour encore 5 ans en 2019. Le projet implique la collaboration de 5 laboratoires de recherche de l’Université Clermont-Auvergne (UCA)-CNRS et de l’OPGC (Observatoire Physique du Globe de Clermont-Ferrand), sous le leadership du Laboratoire Magmas et Volcans de l’UCA. Depuis 2017 ClerVolc est adossé à l’I-Site CAP 20-25, un grand projet d’enseignement supérieur et de recherche internationale, impliquant de nombreux partenaires publiques et privés.

Les éléments clés du projet ClerVolc sont :

• L’étude des phénomènes volcaniques, depuis les zones magmatiques profondes jusqu’à l’atmosphère, ainsi que leurs impacts environnementaux et sociétaux ;
  • Le développement de nouvelles techniques et savoir-faire dans la recherche volcanologique, pétrologique et géochimique ;
  • Le transfert de connaissances en volcanologie moderne à de jeunes scientifiques dans les pays en voie de développement.IDA